El Cremallera de Núria
Història
Al principi de tot, el cremallera de Núria era una
locomotora de vapor anomenada locomotora de vapor número 6 Julian Fuchs. Encara
que la seva construcció data del 1892 encara que a Núria arribà el 1930.
El precedent d’aquesta locomotora va ser la locomotora
elèctrica, que va ser fabricada a Winterthur i a Núria arribaren al 1931 quatre
unitats, anomenades Virgen de Núria, Obispo Guitart, José Rogent i Ramon Albó.
Es caracteritza per tenir tres eixos acoblats mitjançant bieles a dos altres de
falsos. Els dos motors van acoblats en sèrie i transmeten la seva força a un
eix intermedi mitjançant rodes dentades.
Actualment hi ha el llevaneu elèctrica, que no té
tracció, el cotxe convencional i el cotxe saló Aaffw-51, que es considerat de
luxe i només circula en ocasions especials i quan venen personalitats
importants.
Cronologia
1917: Necessitat d’una carretera o funicular que pugi
fins a Núria
1924: La possibilitat del cremallera s’analitza
1926: El projecte rep el vist i plau del govern
1927: FMGP es converteix en la concessionària del
cremallera
1928: S’inicien les obres del ferrocarril
1930: Es prova la línia amb una locomotora de Montserrat
1931: El cremallera es inaugurat
1935: S’aixeca l’edifici de l’estació de Ribes-Enllaç
1936-1939: Cremallera funciona intermitent a causa de la
Guerra Civil
1953: S’edifica l’estació de Núria
- - Impacte social i econòmic a l’àrea:
La construcció del
cremallera ha influït notablement en l’àrea. Per començar la situació política
de la República i la Guerra Civil van portar situacions de crisi, que van
dificultar la construcció del cremallera.
No obstant als anys
setanta amb el boom turístic la situació de la línia va començar a millorar.
Encara que les les instal·lacions de la línia havien quedat deteriorades i
requerien una reforma que la companyia no podia adquirir, llavors la
Generalitat de Catalunya va intervenir econòmicament en la línia convertint-se
en 1982 en un dels principals accionistes i als vuitanta la seva situació es va
revitalitzar.
Funcionament
del cremallera
El funcionament de les tarifes i els serveis és el
següent:
Els adults: 22 euros
Els infants (Considerats entre els 6 i els 13 anys) :13 euros
El funcionament a
nivell tècnic és el següent:
El tren cremallera consisteix en un tipus particular de
trens que basa el seu funcionament en l’acoblament mecànic amb la via per mitjà
d’un tercer rail (cremallera)
Característiques
tècniques
El recorregut és de 12,5 km, els quals els primers 5,5 km
funcionen mitjançant el sistema tradicional i la resta amb un altre sistema
propi del tren cremallera.
Les seves tres generacions són les següents:
La primera estava formada per quatre locomotores
elèctriques de sis rodes al 1931 i quinze vagons convencionals.
La segona generació el 1985 que es van adquirir quatre
automotors elèctrics. La última generació consisteix en dos automotors
articulats de pis baix de tipus Stadler GTW construïts per una empresa suïssa
al 2003.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada