Cremallera de Núria


El Cremallera de Núria

Història

Al principi de tot, el cremallera de Núria era una locomotora de vapor anomenada locomotora de vapor número 6 Julian Fuchs. Encara que la seva construcció data del 1892 encara que a Núria arribà el 1930.



El precedent d’aquesta locomotora va ser la locomotora elèctrica, que va ser fabricada a Winterthur i a Núria arribaren al 1931 quatre unitats, anomenades Virgen de Núria, Obispo Guitart, José Rogent i Ramon Albó. Es caracteritza per tenir tres eixos acoblats mitjançant bieles a dos altres de falsos. Els dos motors van acoblats en sèrie i transmeten la seva força a un eix intermedi mitjançant rodes dentades. 


Actualment hi ha el llevaneu elèctrica, que no té tracció, el cotxe convencional i el cotxe saló Aaffw-51, que es considerat de luxe i només circula en ocasions especials i quan venen personalitats importants.

Cronologia

1917: Necessitat d’una carretera o funicular que pugi fins a Núria
1924: La possibilitat del cremallera s’analitza
1926: El projecte rep el vist i plau del govern
1927: FMGP es converteix en la concessionària del cremallera
1928: S’inicien les obres del ferrocarril
1930: Es prova la línia amb una locomotora de Montserrat
1931: El cremallera es inaugurat
1935: S’aixeca l’edifici de l’estació de Ribes-Enllaç
1936-1939: Cremallera funciona intermitent a causa de la Guerra Civil
1953: S’edifica l’estació de Núria

-       - Impacte social i econòmic a l’àrea:
La construcció del cremallera ha influït notablement en l’àrea. Per començar la situació política de la República i la Guerra Civil van portar situacions de crisi, que van dificultar la construcció del cremallera.
No obstant als anys setanta amb el boom turístic la situació de la línia va començar a millorar. Encara que les les instal·lacions de la línia havien quedat deteriorades i requerien una reforma que la companyia no podia adquirir, llavors la Generalitat de Catalunya va intervenir econòmicament en la línia convertint-se en 1982 en un dels principals accionistes i als vuitanta la seva situació es va revitalitzar.

Funcionament del cremallera

El funcionament de les tarifes i els serveis és el següent:
Els adults: 22 euros
Els infants (Considerats entre els 6 i els 13 anys) :13 euros
 El funcionament a nivell tècnic és el següent:
El tren cremallera consisteix en un tipus particular de trens que basa el seu funcionament en l’acoblament mecànic amb la via per mitjà d’un tercer rail (cremallera)

Característiques tècniques

El recorregut és de 12,5 km, els quals els primers 5,5 km funcionen mitjançant el sistema tradicional i la resta amb un altre sistema propi del tren cremallera.
Les seves tres generacions són les següents:
La primera estava formada per quatre locomotores elèctriques de sis rodes al 1931 i quinze vagons convencionals.
La segona generació el 1985 que es van adquirir quatre automotors elèctrics. La última generació consisteix en dos automotors articulats de pis baix de tipus Stadler GTW construïts per una empresa suïssa al 2003.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada